De samenleving van vroeger en nu.
De samenleving tussen de mens en hun godsdienst is niet meer zoals vroeger. Vroeger moest iedereen iedere zondag naar de kerk, tegenwoordig is dit helemaal niet meer zo. Nu gaat enkel de oudere garde iedere week naar de viering. Kleine kinderen zijn dit niet meer gewoon om daar naar toe te gaan. Het jammer eraan is dat kinderen enkel de kerk kennen van gebeurtenissen, vb: een begrafenis, trouw, communie. Maar ze kennen de kerk niet meer om dichter bij God te komen. Dit is het gevolg van van de modernisering. Kinderen spelen minder buiten, spelen meer op de computer, consoles. maar er wordt minder en minder buiten gespeeld, geravot, ...
Vroeger was het de gewoonte om voor het eten een gebed te vertellen om God te bedanken, nu deze tijd is dit niet meer het geval.
Hier volgt een artikel geschreven door Anouk Depuydt, criminologe, over de omgevingscirkels.
De omgevingscirkels.
"Verbondenheid als antwoord op
desintegratie"
Anouk Depuydt en Johan Deklerck over een
vergeten dimensie
"In verbondenheid
schuilt een grote kracht. De banden met andere mensen, met de omgeving, de
natuur ofhet levensgeheel kunnen
een kind helpen om de band met zijn natuurlijk milieu te herstellen of toch
voor een deel te compenseren."
Het goede leven wortelt
in de verbondenheid met vijf omgevingscirkels, vindt Anouk Depuydt: zichzelf,
het eigen lichaam en het eigen bewustzijn; de anderen;
de materiële omgeving; de
samenleving of de groep; en het levensgeheel - het ultieme geheel in tijd en
ruimte waaraan de natuur ons herinnert. Het komt er op aan om de band met deze
vijf cirkels te verstevigen, zodat we ons opnieuw ingebed voelen in een dragend
geheel. Dat kan het best zo vroeg mogelijk gebeuren: in een
twintigtal basisscholen
werkt Anouk samen met het ervaringsgericht onderwijs. "We proberen in de
schoolpraktijk een globale houding van verbondenheid te integreren. Dat klinkt
vaag maar eigenlijk is het heel concreet: de leerkrachten werken praktische
actiepunten uit die de algemene sfeer van verbondenheid verstevigen. Dat
gebeurt overigens zowel in zogenaamde elitescholen als in scholen met veel
kansarmen. Kinderen die op de speelplaats ruziemaken, leren conflicten met
elkaar uit te praten, in plaats van met de leerkracht. Als kinderen ontdekken
met hoeveel zorg hun schrijf- en schoolgerief gemaakt is, ontwikkelen ze daar
een band mee, zodat ze hun pen en lat met meer zorg behandelen. In stedelijke
scholen kan een schooltuintje op de speelplaats de kinderen opnieuw vertrouwd
maken met de kringloop van de natuur. En als je er een punt van maakt om
leerlingen met probleemgedrag voortdurend postief te benaderen, zie je zo'n
kind helemaal ontbolsteren."
Depuydt, A. Declerck, J. (s.d). Verbondenheid als antwoord op de desintegratie. Geraadpleegd op 14 december 2015 op http://users.skynet.be/fa352969/thema10_6.htm
Omgevingscirkels: de mens opnieuw verbinden
met: zichzelf, andere, dichtbij mensen,
Voorwerpen, sociale omgeving, natuurlijke omgeving.
Dit artikel is immens veelzeggend over hoe ik
als toekomstige leerkracht , mijn leerlingen een veilig en verbonden gevoel kan
geven.
Als leerkracht lager onderwijs is het belangrijk
dat kinderen eerst en vooral zichzelf kennen en aanvaarden. Het is
belangrijk dat ze zich goed voelen om
wie ze zijn met of zonder beperking.
Ook de verbondenheid in het gezin is
stimulerend voor zichzelf te kunnen zijn, zich goed voelen. Het kunnen omgaan met anderen en zich daarbij goed
voelen brengt een sociaal bewogenheid naar boven.
Het aanreiken van groepsactiviteiten, lessen
over culturen en verschillende samenlevingen maken de leerlingen attenter over
de verschillen en het bestaan van recht en onrecht. Dit stimuleert het
engagement om het op te nemen voor de zwakkeren in onze wereld.
Een groep kan maar functioneren en verbondenheid vertonen als ieder individu zijn kwaliteiten kan benutten.
Een groep kan maar functioneren en verbondenheid vertonen als ieder individu zijn kwaliteiten kan benutten.
De cirkel van het levensgeheel is de
allesomvattende cirkel. Enkel wanneer je in alle cirkels positieve energie en
verbondenheid ervaart, dan ben je volwaardig MENS.
Ik ga helemaal akkoord met wat je zegt over de omgevingscirkels. Het is heel belangrijk dat kinderen hun zelf kunnen accepteren maar ook dat wij, als toekomstige leerkracht, dat kunnen. Het is belangrijk dat de kinderen welkom zijn bij ons, en als ze zien dat wij ze 'normaal' kunnen behandelen zullen ze dit ook vanzelf doen.
BeantwoordenVerwijderenEen groep kan maar functioneren als de 'zwakste' schakel mee functioneert. Dus vind ik het goed dat je zegt dat het aanreiken van groepsactiviteiten, lessen over culturen en verschillende samenlevingen leerlingen attenter zal maken over het bestaan van recht en onrecht.
Ik ga volledig met je akkoord Fleur. Zo zie ik het ook.
Groetjes
Dankjewel Celine!
Verwijderenje hebt deels gelijk in wat je zegt, maar om zich verbonden te kunnen voelen met anderen is het vooral belangrijk om (naast de verschillen die er tussen alle mensen zijn) aandacht te hebben voor de gelijkenissen die er zijn tussen mensen/samenlevingen. Dit zorgt voor meer verbondenheid.
VerwijderenJe bekijkt de mens en samenleving vanuit een andere invalshoek en je hebt inderdaad gelijk.
BeantwoordenVerwijderenDe samenleving is niet meer dezelfde als vroeger waardoor ook de mens verandert.
Mooi en boeiend geschreven!
Dankjewel Lillian!
VerwijderenIk ben helemaal akkoord met het feit dat je zegt dat kinderen zich moeten goed voelen in eerste instantie. Als leerkrachten is dit één van de belangrijkste opgaven.
BeantwoordenVerwijderenGoed gestructureerde en boeiende tekst
Dankje Janne.
VerwijderenIk vond het vroeger leuk om ieder dag naar school te gaan. Blijkbaar is dit voor jou ook belangrijk !
BeantwoordenVerwijderenSuper dat jij dat ook vindt !