Mens & samenleving



De samenleving van vroeger en nu.


De samenleving tussen de mens en hun godsdienst is niet meer zoals vroeger. Vroeger moest iedereen iedere zondag naar de kerk, tegenwoordig is dit helemaal niet meer zo. Nu gaat enkel de oudere garde iedere week naar de viering. Kleine kinderen zijn dit niet meer gewoon om daar naar toe te gaan. Het jammer eraan is dat kinderen enkel de kerk kennen van gebeurtenissen, vb: een begrafenis, trouw, communie. Maar ze kennen de kerk niet meer om dichter bij God te komen. Dit is het gevolg van  van de modernisering. Kinderen spelen minder buiten, spelen meer op de computer, consoles. maar er wordt minder en minder buiten gespeeld, geravot, ...


Vroeger was het de gewoonte om voor het eten een gebed te vertellen om God te bedanken, nu deze tijd is dit niet meer het geval.




Hier volgt een artikel geschreven door Anouk Depuydt, criminologe, over de omgevingscirkels. 


De omgevingscirkels.

"Verbondenheid als antwoord op desintegratie"
Anouk Depuydt en Johan Deklerck over een vergeten dimensie
"In verbondenheid schuilt een grote kracht. De banden met andere mensen, met de omgeving, de natuur ofhet levensgeheel kunnen een kind helpen om de band met zijn natuurlijk milieu te herstellen of toch voor een deel te compenseren."

Het goede leven wortelt in de verbondenheid met vijf omgevingscirkels, vindt Anouk Depuydt: zichzelf, het eigen lichaam en het eigen bewustzijn; de anderen;
de materiële omgeving; de samenleving of de groep; en het levensgeheel - het ultieme geheel in tijd en ruimte waaraan de natuur ons herinnert. Het komt er op aan om de band met deze vijf cirkels te verstevigen, zodat we ons opnieuw ingebed voelen in een dragend geheel. Dat kan het best zo vroeg mogelijk gebeuren: in een
twintigtal basisscholen werkt Anouk samen met het ervaringsgericht onderwijs. "We proberen in de schoolpraktijk een globale houding van verbondenheid te integreren. Dat klinkt vaag maar eigenlijk is het heel concreet: de leerkrachten werken praktische actiepunten uit die de algemene sfeer van verbondenheid verstevigen. Dat gebeurt overigens zowel in zogenaamde elitescholen als in scholen met veel kansarmen. Kinderen die op de speelplaats ruziemaken, leren conflicten met elkaar uit te praten, in plaats van met de leerkracht. Als kinderen ontdekken met hoeveel zorg hun schrijf- en schoolgerief gemaakt is, ontwikkelen ze daar een band mee, zodat ze hun pen en lat met meer zorg behandelen. In stedelijke scholen kan een schooltuintje op de speelplaats de kinderen opnieuw vertrouwd maken met de kringloop van de natuur. En als je er een punt van maakt om leerlingen met probleemgedrag voortdurend postief te benaderen, zie je zo'n kind helemaal ontbolsteren."

Depuydt, A. Declerck, J. (s.d). Verbondenheid als antwoord op de desintegratie. Geraadpleegd op 14 december 2015 op  http://users.skynet.be/fa352969/thema10_6.htm



Omgevingscirkels: de mens opnieuw verbinden met: zichzelf, andere, dichtbij mensen,
Voorwerpen, sociale omgeving, natuurlijke omgeving.



Dit artikel is immens veelzeggend over hoe ik als toekomstige leerkracht , mijn leerlingen een veilig en verbonden gevoel kan geven.
Als leerkracht lager onderwijs is het belangrijk dat kinderen eerst en vooral zichzelf kennen en aanvaarden. Het is belangrijk  dat ze zich goed voelen om wie ze zijn met of zonder beperking.


Ook de verbondenheid in het gezin is stimulerend voor zichzelf te kunnen zijn, zich goed voelen. Het kunnen  omgaan met anderen en zich daarbij goed voelen brengt een sociaal bewogenheid naar boven.

Het aanleren van zorg voor materiaal  van zichzelf en van anderen leert kinderen zorgzaam te zijn voor kleine en grote dingen.


Het aanreiken van groepsactiviteiten, lessen over culturen en verschillende samenlevingen maken de leerlingen attenter over de verschillen en het bestaan van recht en onrecht. Dit stimuleert het engagement om het op te nemen voor de zwakkeren in onze wereld. 


Een groep kan maar functioneren en verbondenheid vertonen als ieder individu zijn kwaliteiten kan benutten.



De cirkel van het levensgeheel is de allesomvattende cirkel. Enkel wanneer je in alle cirkels positieve energie en verbondenheid ervaart,  dan ben je volwaardig MENS.







8 opmerkingen:

  1. Ik ga helemaal akkoord met wat je zegt over de omgevingscirkels. Het is heel belangrijk dat kinderen hun zelf kunnen accepteren maar ook dat wij, als toekomstige leerkracht, dat kunnen. Het is belangrijk dat de kinderen welkom zijn bij ons, en als ze zien dat wij ze 'normaal' kunnen behandelen zullen ze dit ook vanzelf doen.
    Een groep kan maar functioneren als de 'zwakste' schakel mee functioneert. Dus vind ik het goed dat je zegt dat het aanreiken van groepsactiviteiten, lessen over culturen en verschillende samenlevingen leerlingen attenter zal maken over het bestaan van recht en onrecht.
    Ik ga volledig met je akkoord Fleur. Zo zie ik het ook.
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. je hebt deels gelijk in wat je zegt, maar om zich verbonden te kunnen voelen met anderen is het vooral belangrijk om (naast de verschillen die er tussen alle mensen zijn) aandacht te hebben voor de gelijkenissen die er zijn tussen mensen/samenlevingen. Dit zorgt voor meer verbondenheid.

      Verwijderen
  2. Je bekijkt de mens en samenleving vanuit een andere invalshoek en je hebt inderdaad gelijk.
    De samenleving is niet meer dezelfde als vroeger waardoor ook de mens verandert.
    Mooi en boeiend geschreven!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben helemaal akkoord met het feit dat je zegt dat kinderen zich moeten goed voelen in eerste instantie. Als leerkrachten is dit één van de belangrijkste opgaven.

    Goed gestructureerde en boeiende tekst

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vond het vroeger leuk om ieder dag naar school te gaan. Blijkbaar is dit voor jou ook belangrijk !
    Super dat jij dat ook vindt !

    BeantwoordenVerwijderen